Zákaz spalovacích motorů zrušen?

Podle zprávy v médiích by EU přece jen mohla zrušit zákaz spalovacích motorů – a to z jednoho prostého důvodu: de facto podvod s emisemi elektromobilů, které oficiálně vypouštějí nula gramů CO2, by již neměl být uznáván.

Od roku 2035 nebude v EU povoleno registrovat žádné nové spalovací motory bez ohledu na to, zda jsou poháněny benzinem, naftou, plynem nebo jakýmkoli hybridním pohonem. Povoleny pak budou pouze elektromobily, a to buď na baterie, nebo na vodíkový pohon. To byla vlastně hotová věc, i když rozhodnutí bylo poměrně těsné a mezi odborníky je velmi kontroverzní. EU však dala jasně najevo, že v roce 2026 by mělo být provedeno průběžné hodnocení, jaký skutečný přínos elektromobil do té doby přinesl ke snížení emisí v dopravě.

Rakouský list Kronen-Zeitung k tomu uvádí: „Po velmi pozoruhodném hlasování v Bruselu v pondělí večer je konec spalovacích motorů na obzoru„. Důvod: namísto automatického přiřazení nulové uhlíkové stopy elektromobilům, což vědci vždy kritizovali a které zcela ignoruje skutečnou emisní stopu e-mobility, má nyní dojít k vyhodnocení skutečné stopy. To by znamenalo, že e-mobilita již nebude automaticky nejlepším typem pohonu.

V referenčním listu, který má „Krone“ k dispozici, je uvedeno, jak je zohledněn obsah CO2 v elektřině potřebné k nabíjení, „včetně ztrát při přenosu a přeměně“. To znamená, že emise skleníkových plynů u elektromobilů by již oficiálně nebyly nulové, ale závisely by na skladbě elektrické energie.

Podle listu Krone se chce EU zvolenou strategií „Electric Only“ také chránit před vlnou čínských elektromobilů, která by mohla prakticky zlikvidovat evropský automobilový průmysl. Čínský diktát má totiž několik rozhodujících výhod: Za prvé, země má k dispozici důležité suroviny pro emobilitu a může vyrábět mnohem levněji než EU. Za druhé, Čína se ani nepřiblížila k tomu, aby si stanovila tak přísné klimatické cíle jako EU. Čína chce například do roku 2030 zvyšovat své emise CO2 a teprve poté je snížit. Současně s elektrickou ofenzívou však Čína prosazuje i využívání vodíku a alternativních paliv.

Zatím zůstává nejasné, co přesně nové úvahy z Bruselu vlastně znamenají. Deník Krone cituje předsedkyni Evropské komise von der Leyenovou: „Jde o to, aby byla zajištěna otevřenost technologií a možnost volby pro spotřebitele„. Doposud se však s možnou výjimkou ze zákazu spalovacích motorů počítalo pouze v případě, že by nová auta byla poháněna čistě elektrickými e-palivy, která by byla z hlediska uhlíkové stopy klimaticky neutrální. Tato paliva však zatím nejsou na trhu dostupná. Jiná situace je u alternativních paliv, jako je nafta HVO, která je v tabulce EU rovněž uvedena.

Čtyři důvody pro přežití spalovacích motorů v automobilech – a čtyři důvody proti

Podle informací serveru FOCUS online však zatím nebylo rozhodnuto, jak přesně budou nové metody výpočtu, známé jako „CountEmissionsEU“, začleněny do bilancí vozového parku výrobců automobilů. Bez toho, aby to bylo napraveno, by ve výsledku kritici zákazu spalovacích motorů stejně nic nezískali. Pro výrobce automobilů má smysl vyrábět něco jiného než elektromobily pouze tehdy, pokud to mohou také započítat do svých klimatických cílů – a vyhnout se tak pokutám, které Brusel výrobcům ukládá, pokud své cíle nesplní.

Výrobci alternativních paliv zůstávají skeptičtí, zda po novém tónu z Bruselu budou následovat i skutečné kroky. Andreas Bauditz ze sdružení eFuelsNow pro FOCUS online uvedl, že současné preferenční hodnocení elektromobilu, které zohledňuje pouze provoz s nulovými gramy CO2/km a nebere v úvahu poměrné emise CO2 při výrobě elektřiny, je bilanční podvod a neslouží ochraně klimatu. Kromě toho současný přístup „od nádrže ke kolu“ podává o spalovacím motoru příliš špatný obraz. Již dnes není téměř 10 % lokálních emisí relevantních pro globální oteplování vzhledem k podílu obnovitelných paliv,“ říká Bauditz.

Nezávislá studie VDI nedávno ukázala, jak šetrné k životnímu prostředí – z hlediska bilance emisí CO2 – různé typy pohonů ve skutečnosti jsou:

Teprve od ujetí 90 000 kilometrů jsou elektromobily v kompaktní třídě šetrnější ke klimatu než spalovací motory. Pokud by se k tankování používala pouze ekologická elektřina, klesne hranice, kdy je elektromobil ekologičtější, na 65 000 km.
V dlouhodobém testu si v klimatické bilanci nejlépe vedou dva typy pohonu: čistě elektrické auto (24,2 tuny CO2 v životním cyklu do 200 000 km) a plug-in hybrid (24,8 tuny). V případě druhého jmenovaného však potenciál úspor emisí silně závisí na tom, jak vysoký je podíl elektrického pohonu hybridního vozidla. Na třetím místě je diesel (33 tun CO2) a na čtvrtém místě benzínový motor (37 tun CO2). Při výpočtu byla u každého z vozů použita fosilní paliva a zákonem regulovaná příměs. Studie VDI proto neodráží klimatický efekt alternativních paliv, jako je HVO nafta nebo čistě e-paliva.

Přehled ochrany osobních údajů

Tyto webové stránky používají soubory cookies, abychom vám mohli poskytnout co nejlepší uživatelský zážitek. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání, když se na naše webové stránky vrátíte, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webových stránek považujete za nejzajímavější a nejužitečnější.