Turecko zavede dodatečné clo ve výši 40 % na dovoz vozidel z Číny, aby zastavilo možné zhoršení své běžné obchodní bilance a ochránilo domácí výrobce automobilů, uvedlo v sobotu turecké ministerstvo obchodu.
Čína čelí celosvětově rostoucímu obchodnímu tlaku kvůli rostoucímu vývozu elektromobilů, které jsou podle mnoha zemí Pekingem značně dotovány, aby podpořily jeho skomírající ekonomiku. Očekává se, že Evropská komise příští týden oznámí, zda zavede prozatímní dodatečná cla.
Dodatečné turecké clo bude stanoveno na minimálně 7 000 dolarů za vozidlo a vstoupí v platnost od 7. července, jak vyplývá z prezidentského rozhodnutí zveřejněného v úředním věstníku země.
„Dodatečné clo bude uvaleno na dovoz konvenčních a hybridních osobních vozidel z Číny s cílem zvýšit a ochránit klesající podíl domácí výroby,“ uvedlo ministerstvo obchodu.
Německý gigant BASF doma zavře továrny a investuje miliardy v Číně
V prohlášení ministerstvo rovněž uvedlo, že rozhodnutí o dodatečném clu bylo přijato s ohledem na cíle deficitu běžného účtu a snahu podpořit domácí investice a výrobu.
V rozhodnutí se uvádí, že pokud je 40% sazba vypočtená z ceny dováženého vozidla nižší než 7 000 USD, pak bude účtována minimální sazba ve výši 7 000 USD.
V roce 2023 Turecko zavedlo dodatečná cla na dovoz elektrických vozidel z Číny a přineslo některá nařízení týkající se údržby a služeb elektrických vozidel.
Vláda podporuje větší výrobu a vývoz, aby snížila chronický deficit běžného obchodu, který v loňském roce činil 45,2 miliardy dolarů.