Přibližně měsíc poté, co americký prezident Joe Biden uvalil nová cla na čínské elektromobily, baterie, solární panely, ocel, hliník a zdravotnické vybavení, přišla Evropská komise s vlastním souborem cel.
Komise ve středu oznámila, že od začátku příštího měsíce bude uplatňovat dodatečná cla ve výši 17 až 38 % na dovážené čínské elektromobily. Tato cla se budou vztahovat na stávající 10% clo na všechny čínské elektromobily, což znamená, že na některá vozidla budou uvalena cla ve výši až 48 %.
„V rámci probíhajícího šetření Komise předběžně dospěla k závěru, že hodnotový řetězec bateriových elektrických vozidel (BEV) v Číně využívá nespravedlivého subvencování, které způsobuje hrozbu hospodářské újmy výrobcům BEV v EU,“ napsala EU v tiskové zprávě.
EU formálně oznámila společnostem BYD Co, Geely Automobile Holdings Ltd. a SAIC Motor Corp. příchod cel zavedených od 4. července, symbolicky v den amerického Dne nezávislosti, napsal server zerohedge.com.
Nová individuální cla celkem:
BYD: 17,4 %;
Geely: 20 %;
SAIC: 38,1 %.
V tiskové zprávě se uvádí, že výrobci automobilů, kteří nebyli zařazeni do vzorku Komise, budou čelit celní sazbě ve výši 21 %, zatímco výrobci, kteří odmítli spolupracovat při šetření, budou postiženi clem ve výši 38,1 %.
Mluvčí čínského ministerstva obchodu mezitím rychle zareagoval. Vyzval EU, aby změnila kurz ohledně dodatečných cel na elektromobily a místo toho řešila hospodářské a obchodní spory prostřednictvím dialogu a konzultací.
Mluvčí rovněž poznamenal, že krok EU ohrožuje práva a zájmy čínského průmyslu elektrických vozidel a vytváří umělé překážky v globálním dodavatelském řetězci automobilového průmyslu. Dodal, že Peking bude situaci pozorně sledovat a rozhodně přijme veškerá nezbytná opatření na ochranu práv a zájmů čínských firem.
Krok EU chrání domácí výrobce automobilů, kteří čelí záplavě levných elektrických vozidel od čínských konkurentů.