Když jsou děti chronicky nemocné a nemohou chodit do školy, může je vyčerpat nejen nemoc, ale také odloučení od třídy a kamarádů.
Pro mladé lidi, kteří se dlouhodobě léčí nebo se potýkají s psychickými problémy, vyvinula norská společnost No Isolation robota AV1, který dokáže zastoupit dítě ve třídě, slouží mu jako oči, uši a hlas a pomáhá mu zůstat ve spojení se spolužáky.
AV1 vypadá jako zjednodušená verze lidské hlavy a trupu. Může se otáčet o 360 stupňů a je vybaven kamerou, mikrofonem a reproduktorem. Učitelé jej umístí na stůl ve třídě a žák jej ovládá na dálku pomocí aplikace, ke které dostane jedinečné heslo, uvedl server cnn.
„Mohou klepnout nebo přejet prstem po obrazovce a podívat se do různých koutů třídy,“ uvedla Florence Salisburyová, marketingová ředitelka společnosti No Isolation. Žák může mluvit s učitelem nebo se svými spolužáky prostřednictvím reproduktoru a aplikace má možnost „zvednout ruku“, která způsobí, že na hlavě robota bliká světlo. Mohou si také vybrat emotikony, které se zobrazí v očích robota.
Salisbury uvádí, že v 17 zemích je 3 000 aktivních jednotek AV1, většinou ve Velké Británii a Německu, kde je v provozu více než 1 000 těchto robotů.
Ve Velké Británii si školy mohou AV1 pronajmout za přibližně 150 liber (200 USD) měsíčně, nebo se rozhodnout pro jednorázový nákup za 3 700 liber (necelých 4 960 USD) s dalším servisním balíčkem za 780 liber (přibližně 1 045 USD) ročně.
Salisbury říká, že pravděpodobně největší výhodou robota je jeho schopnost udržovat sociální vazby. Podělila se o příběh patnáctiletého studenta z anglického hrabství Warwickshire, který používá AV1 a jehož kamarádi berou robota s sebou na oběd, čímž ho udržují v jejich společenském kruhu.
„Během dlouhé nepřítomnosti, kdy spolužáci nemusí svého kamaráda delší dobu vidět, se toto spojení se školou stává pro daného studenta skutečně záchranným lanem, zejména pro ty, kteří mají zdravotní potíže,“ uvedla Salisburyová.
Podle nejnovějších vládních statistik na podzim 2023/24 v Anglii trvale chybělo ve škole více než 19 % studentů, z toho 7,8 % jen kvůli nemoci, což je více než v období před pandemií.
Během pandemie Covid se dálková výuka stala normou, ale s návratem studentů do škol to pro mnohé již není možné. Systém AV1 byl spuštěn ještě před pandemií, ale některé školy hlásí, že využívají roboty na pomoc studentům, kteří mají problémy se znovu začlenit do školního prostředí.