Proč jsou evropské emisní zákony pro Ameriku problém

Svět emisí je nepřehledný, zejména z pohledu automobilového průmyslu. Od kauzy Dieselgate není v oblasti emisí situace klidná a už vůbec ne stabilní, nová pravidla zaváděná v Evropské unii by mohla situaci ještě více narušit, a není pravděpodobné, že se toto narušení omezí jen na Evropu. Evropské změny v oblasti emisí totiž pravděpodobně v příštích několika letech ovlivní i Ameriku.

Před více než 30 lety, v roce 1992, se Evropská unie rozhodla přijmout opatření a zavedla minimální normu, kterou musely splňovat všechny nové automobily. Tento první soubor standardizovaných předpisů byl nazván Euro 1 a jeho cílem bylo zlepšit fungování výfukového systému a vyčistit vypouštěné plyny.

Tyto emisní předpisy byly navrženy tak, aby se s postupem let stále zpřísňovaly, což se také stalo, protože Evropská unie zavedla řadu nových norem. Naposledy byla zavedena norma Euro 6, která platí pro všechny nové vozy registrované od 1. září 2015, uvedl server CarBuzz.

Doprava v rámci Evropské unie se údajně podílí zhruba 20 % na všech celosvětových emisích CO2 – snížení tohoto podílu bylo hlavní hnací silou zavedení emisních norem Euro, i když se zaměřuje i na řadu dalších škodlivých toxinů, především však tyto:

Oxid uhelnatý (CO)
oxidy dusíku (NOx)
uhlovodíky (HC)
pevné částice (PM)

Aby výrobci vyhověli stále přísnějším předpisům, museli vyvinout specializovaná zařízení a komponenty. Jedním z nejčastěji zaváděných prvků je filtr pevných částic (DPF), který čistí výfukové plyny vznětových motorů. Stejně jako katalyzátory mohou DPF selhat a jejich výměna nebo regenerace může být složitá a nákladná práce – přesto je zákon vyžaduje, a proto vozy s odstraněným emisním zařízením neprojdou pravidelnou kontrolou v celé Evropě.

Jak se liší americké předpisy

Američané samozřejmě nejsou vázáni zákony a předpisy Evropské unie, což znamená, že normy Euro nemají vliv na to, jaké motory se mohou a nemohou prodávat v nových automobilech ve Spojených státech. Místo toho má Amerika svůj vlastní soubor pravidel a předpisů, které stanovuje americká Agentura pro ochranu životního prostředí (U.S. Environmental Protection Agency, EPA). Zajímavé je, že v USA se pravidla a předpisy v jednotlivých státech liší, přičemž některé se mohou pochlubit mnohem přísnějšími zákony než jiné.

Známá je Kalifornie, kde platí jedny z nejpřísnějších emisních předpisů a kde jsou podporována i alternativní paliva. Například Toyota Mirai 2024, což je vozidlo poháněné vodíkovými palivovými články, se v Kalifornii prodává lépe než kdekoli jinde na světě, a to díky většímu tlaku na instalaci potřebné infrastruktury, aby se jeho vlastnictví a každodenní používání skutečně vyplatilo.

Klíčové změny, které zavedou normy Euro 7

  • Norma Euro 7 se bude poprvé zabývat emisemi, které nejsou přímo ve výfukových plynech.
  • Euro 7 zavede normy pro životnost baterií u elektrických a hybridních vozidel.
  • Budou zavedeny snímače ve vozidle, které budou monitorovat emise po celou dobu životnosti vozidla.
  • Automobily budou muset splňovat normu Euro 7 po dobu 10 let nebo 200 000 km, což je dvojnásobek normy Euro 6.

Poslední soubor norem Euro byl zaveden téměř před 10 lety a mnozí ekologové tvrdí, že Evropská unie už má zpoždění s utahováním opasků pro výrobce automobilů. Euro 7 je přesně tím utaženým opaskem, protože zavádí řadu dosud nevídaných zákonů a norem, z nichž nejvýznamnější je, že minimální normy budou muset splňovat i „emise mimo výfukové plyny“. Konkrétně se to týká brzdového prachu, vznikajícího oděrem brzdových destiček o kotouče a částic z pneumatik, protože i tyto látky způsobují škody na životním prostředí. V případě částic z pneumatik jde o mikroplasty.

Euro 7 obsahuje i dobrou zprávu i pro ty, kteří uvažují o elektrickém nebo hybridním vozidle, což bude bezpochyby velká část zákazníků, kteří si příští rok koupí nové auto. Nové euro 7 zavede minimální normy pro životnost baterií pro elektromobily, což by snad mělo přispět k důvěře v nové, menší značky, které se snaží proniknout na trh – pokud ovšem budou schopny tyto normy splnit.

Nové předpisy nejsou důležité pouze pro výrobce automobilů, kteří se snaží dostat nové modely na trh, ale také určují, jak čistý musí být provoz automobilu po celou dobu jeho životnosti na silnici. V rámci normy Euro 7 budou ve vozidle zavedeny senzory, které budou sledovat, jak čistý je provoz vozu. Kromě toho budou muset automobily splňovat normy Euro 7 po dobu minimálně 10 let nebo 200 000 km.

Nové emisní normy Euro 7, které mají být zavedeny v roce 2025, by mohly výrobcům automobilů v Evropě způsobit bolesti hlavy – ale proč by měly být vůbec důležité pro Američany?

Jde o to, že automobilky se snaží vyvíjet modely s celosvětovou působností, zejména v současné době, kdy se zdá, že i ty největší a nejznámější značky v automobilovém průmyslu dostávají finančně zabrat. Takže vyvíjet modely a motory speciálně pro americký trh nezní příliš lákavě. Stejně to funguje i obráceně – kdyby Ford, Ram nebo Chevrolet chtěly vyvinout model s globálním prodejem, v popředí všech rozhodnutí o pohonných jednotkách by stály emisní normy Euro 7.

Státy, jako je Kalifornie, které jsou známé tím, že podporují snižování emisí, navíc nechtějí být považovány za zaostalé, pokud jde o prosazování a podporu ekologických automobilů. Pokud Evropa přechází na automobily, které splňují emisní normu Euro 7, ale Kalifornie ne, jaký signál to vyšle? V důsledku toho je pravděpodobné, že norma Euro 7 vytvoří referenční precedens, který budou chtít ekologicky uvědomělejší státy splnit nebo překonat bez ohledu na to, zda se na ně předpisy právně vztahují, či nikoli.

Těžko byste hledali automobilku, která navenek říká, že jí na snižování emisí nezáleží – každý se jistě dokáže postavit za myšlenku vyčistit naše ovzduší a snížit množství škodlivých chemických látek vypouštěných do atmosféry. To však neznamená, že všichni souhlasí s novými návrhy Euro 7. Někteří výrobci automobilů, jako například Ford, Volkswagen a Stellantis, tvrdí, že Euro 7 nejenže jen odvádí pozornost, a tudíž brání skutečnému pokroku, ale navíc kvůli němu vzniknou těmto společnostem obrovské a těžko překousnutelné náklady.

Namísto ozdravení výroby automobilů tito výrobci tvrdí, že zavedení norem Euro 7 bude znamenat pouze přesměrování drahocenného času a finančních prostředků z dlouhodobých plánů na výrobu automobilů s nízkými a nulovými emisemi, a to výhradně kvůli splnění nových krátkodobých cílů Evropské unie. Evropská unie nařizuje, že „všechny nové osobní a dodávkové automobily v EU musí mít od roku 2035 nulové emise“ – mají tedy výrobci automobilů pravdu: je norma Euro 7 jen překážkou, která zpomalí jakékoli šance na skutečné splnění cíle EU pro rok 2035? Nechme se překvapit.

Přehled ochrany osobních údajů

Tyto webové stránky používají soubory cookies, abychom vám mohli poskytnout co nejlepší uživatelský zážitek. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání, když se na naše webové stránky vrátíte, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webových stránek považujete za nejzajímavější a nejužitečnější.