Třetí čínská letadlová loď se chystá zahájit námořní zkoušky

CNS Fujian, třetí letadlová loď námořní složky Lidové osvobozenecké armády (PLA), spuštěná v červnu 2022, nedávno opustila loděnice Jiangnan severně od Šanghaje k ústí řeky Jang-c‘-ťiang, doprovázena remorkéry. Tento pohyb následuje po testech jeho pohonného systému, který proběhl 21. dubna.

Vše také nasvědčuje tomu, že se chystá první testovací kampaň této nové lodi. Před přijetím do aktivní služby jich bude potřeba několik, zejména proto, že loď disponuje několika novými funkcemi ve srovnání se svými dvěma předchůdci, a to CNS Liaoning a CNS Shandong.

S výtlakem 80 000 tun a délkou 320 metrů byl CNS Fujian postaven podle takzvané konfigurace CATOBAR [Catapult Assisted Take-Off But Arrested Recovery], tj. je vybaven katapulty a aretačními lany, jako např. francouzské a americké letadlové lodě. Pro čínské námořní letectví je tato změna významná, protože letová paluba CNS Liaoning a CNS Shandong je vybavena odrazovým můstkem namísto katapultů.


.

Konfigurace CATOBAR umožňuje větší flexibilitu a agilitu v letových operacích. CNS Fujian tak bude moci využívat letecký pozorovací letoun KJ-600 i stíhací bombardér J-35 odvozený od FC-31 „Gyrfalcon“. Modely těchto dvou typů letadel byly nedávno vyfotografovány na palubě lodi.


.

Kromě toho, stejně jako americké letadlové lodě třídy Gerald Ford, je CNS Fujian vybavena nejméně třemi elektromagnetickými katapulty [EMALS], jak potvrzují snímky nedávných testů, kterým byly podrobeny. Ve srovnání s parními katapulty má takové zařízení několik výhod, včetně nižších mechanických omezení letadla, snadnější údržby a vyšší frekvence startů.


.

Princip EMALS, jehož vývoj dal americkému námořnictvu zabrat, je založen na lineárním elektromagnetickém indukčním motoru [LIM], který spotřebuje značné množství energie během několika sekund. Z toho plyne potřeba používat setrvačníky, které dokážou uložit až 100 megajoulů a dobijí se za méně než minutu. Na letadlové lodi Gerald Ford zajišťují potřebnou energii její dvě výkonné jaderné kotelny, CNS Fujian má však konvenční pohon, uvedl server opex360.com.

První zcela čínská letadlová loď, CNS Shandong, zahájila své námořní zkoušky v roce 2018. Ty však vedly k „úpravám“ a její přijetí do aktivní služby bylo povoleno až v prosinci 2019. Proto cíl uvést do provozu CNS Fujian v roce 2025 se zdá být více než ambiciózní.

Bez ohledu na to v březnu politický komisař čínského námořnictva admirál Yuan Huazhi potvrdil, že bude postavena čtvrtá letadlová loď, aniž by upřesnil, zda bude mít jaderný pohon.

Přehled ochrany osobních údajů

Tyto webové stránky používají soubory cookies, abychom vám mohli poskytnout co nejlepší uživatelský zážitek. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání, když se na naše webové stránky vrátíte, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webových stránek považujete za nejzajímavější a nejužitečnější.