Temu, čínská značka rychlé módy, která v posledních měsících vzala útokem maloobchodní e-commerce ve Spojených státech a v Evropě, byla podle zprávy největším plátcem reklamy na sociálních sítích Facebook a Instagram společnosti Meta Platforms.
Podle deníku The Wall Street Journal mateřská společnost Temu PDD Holdings jen v loňském roce utratila za reklamu u společnosti Meta přibližně 2 miliardy dolarů.
Částka 2 miliardy dolarů představuje 10 % loňských reklamních příjmů společnosti Meta, což je téměř dvojnásobek oproti situaci před dvěma lety.
Ve své poslední zprávě o výsledcích Meta uvedla, že její příjmy za čtvrté čtvrtletí meziročně vzrostly o 25 % na 40,11 miliardy dolarů, zatímco celoroční příjmy vzrostly o 16 % na 134,90 miliardy dolarů.
Údaje o tržbách společnosti Meta byly nejlepší za poslední dva roky – což podpořilo prudký růst ceny akcií společnosti, který katapultoval generálního ředitele Marka Zuckerberga do stratosféry pěti nejbohatších magnátů na světě podle Bloomberg Billionaires Index.
Ve čtvrtek se Zuckerberg pyšnil čistým jměním ve výši 184 miliard dolarů, což je mnohem více než pátý nejbohatší člověk, spoluzakladatel společnosti Microsoft Bill Gates.
Společnost Temu, která prodává levné oblečení, jež se rychle vyrábí v Číně, byla také mezi pěti největšími zadavateli reklamy na Googlu, uvedl deník.
Jen v loňském roce Temu umístilo na Google přibližně 1,4 milionu globálních reklam a nejméně 26 000 reklam na stránkách Meta.
Na trhu digitální reklamy v USA byl aktivní i konkurent Temu v oblasti rychlé módy, společnost Shein.
Ve čtvrtém čtvrtletí roku 2023 byla společnost Shein 16. největším inzerentem v USA podle výdajů na digitální reklamu, což představuje meziroční nárůst o 120 %.
Temu utrácí jako miliardář, aby se stala americkým šampionem v elektronickém obchodování. Populární nákupní aplikace vysílala minulý měsíc během Super Bowlu reklamu. Odhaduje se, že Temu utratila za reklamy na Super Bowl 21 milionů dolarů.
Analytici společnosti Bernstein odhadují, že Temu v loňském roce směřovala do reklamy mimo asijsko-pacifický region více než 1 miliardu dolarů.
Společnosti Google a Temu ovládly trh digitální reklamy prostřednictvím svých webových stránek včetně YouTube, vyhledávače Google, Facebooku, Instagramu, WhatsApp a Messengeru.
Podle nedávných údajů o tržbách se společnosti Shein i Temu staly vážnými konkurenty amerických maloobchodních gigantů Amazon a Walmart.
Podle zprávy amerického Kongresu z června 2023 pošlou Shein a Temu do Spojených států dohromady téměř 600 000 balíčků denně.
Hrozba, kterou Shein a Temu představují pro americké podniky, přiměla zákonodárce v Kapitolu k výzvě k přijetí opatření.
Američtí zákonodárci vyzvali k zákazu veškerého dovozu zboží prodávaného na Temu s odvoláním na obavy, že tato rychle rostoucí společnost neudělala dost pro potlačení nucené práce.