PRAHA – Povolební vyjednávání začala naplno. Vítězné hnutí ANO Andreje Babiše zahájilo rozhovory o sestavení vlády s hnutím SPD a stranou Motoristé sobě. Hned v úvodu si SPD řeklo o tři klíčové resorty: obranu, vnitro a dopravu. Tento požadavek vysílá jasný signál o ambicích hnutí a otevírá debatu, jak radikálně by se mohlo změnit směřování Česka v klíčových oblastech. Analýza programu SPD ukazuje, že by se jednalo o zásadní obrat, který však bude narážet na realitu koaličních partnerů a mezinárodních závazků.
Vítěz voleb, hnutí ANO, stojí před úkolem sestavit stabilní většinovou vládu. Spojenectví s SPD a Motoristy se jeví jako nejpravděpodobnější varianta. Zatímco požadavky Motoristů zatím nejsou veřejně známé, SPD dalo jasně najevo, kde vidí své místo. Jejich volba resortů není náhodná – právě v obraně, vnitru a dopravě může hnutí nejefektivněji prosazovat své stěžejní programové body: přehodnocení vztahů s EU a NATO, tvrdou migrační politiku a odklon od zelené politiky.
Ministerstvo obrany: Konec pomoci Ukrajině a revize nákupů?
Pokud SPD získá ministerstvo obrany, česká armáda a její směřování projdou zásadní zkouškou. Hnutí dlouhodobě kritizuje „závody ve zbrojení“ a podporu Ukrajiny „na dluh“. Je tedy téměř jisté, že nový ministr by okamžitě inicioval přezkum či snahu o zpomalení největších armádních akvizic, včetně nákupu amerických stíhaček F-35.
Nejviditelnějším krokem by bylo omezení či úplné zastavení vojenské pomoci Ukrajině. To by dramaticky změnilo pozici Česka v rámci NATO a EU a narušilo by dosavadní jednotu spojenců. Takový krok by však byl předmětem tvrdých koaličních jednání, jelikož hnutí ANO se k pomoci stavělo pragmatičtěji. Klíčovou roli sehraje i prezident, který má právo odmítnout jmenování ministra a je vrchním velitelem ozbrojených sil.
Ministerstvo vnitra: Pevnost Česko a boj s „cenzurou“
Na vnitru by se gesce SPD projevila nejrychleji a nejviditelněji. V souladu se svým programem by ministerstvo zavedlo tvrdou linii vůči nelegální migraci, odmítalo by jakékoli unijní přerozdělovací mechanismy a zpřísnilo by kontroly na hranicích.
Na přetřes by se dostala i slibovaná „revize pobytů Ukrajinců“, která by znamenala zpřísnění podmínek pro dočasnou ochranu. Zde by však ministerstvo naráželo na mantinely evropského práva. Dalším citlivým tématem by byl avizovaný „boj s cenzurou“, což by v praxi mohlo znamenat omezování státních aktivit proti dezinformacím a potenciální střet s evropskou legislativou.
Ministerstvo dopravy: Dálnice na úkor rychlovlaků
V resortu dopravy by se priority jednoznačně přesunuly k silniční infrastruktuře. Očekávat lze tlak na urychlení dostavby dálniční sítě a klíčových obchvatů měst. Naopak strategický a finančně náročný projekt vysokorychlostních tratí (VRT) by čelil možnému přehodnocení či odložení.
V souladu s odmítáním Green Dealu by ministerstvo pravděpodobně brzdilo zavádění „zelených“ regulací v dopravě a upřednostňovalo by zájmy motoristů. Tento přístup by však mohl zkomplikovat čerpání evropských dotací, které jsou často vázány na plnění klimatických a udržitelných cílů.
Střet ambicí s realitou koalice
Ačkoli SPD vstupuje do vyjednávání se silnými požadavky, realita koaliční vlády jejich ambice otupí. Vítězné hnutí ANO si bude chtít udržet pozici konstruktivního partnera v EU a je nepravděpodobné, že by kývlo na nejradikálnější kroky, jako je referendum o vystoupení z Unie nebo otevřené porušování spojeneckých závazků v NATO. Neznámou jsou také priority Motoristů, kteří mohou v některých oblastech působit jako moderující síla.
Výsledkem tak pravděpodobně nebude plnění programu SPD v jeho čisté podobě, ale série kompromisů. I přesto je jisté, že směřování Česka se změní. Čeká nás tvrdší migrační politika, přehodnocování armádních zakázek a přesun peněz od železnice k silnicím. Jak hluboké tyto změny budou, ukážou až následující týdny koaličních vyjednávání.