Dlouho opakovaná mantra „budoucnost je elektrická“ dostává vážné trhliny. Jeden z největších světových dodavatelů automobilových komponentů, německý gigant ZF Friedrichshafen, oznámil masivní propouštění, které se dotkne výhradně jeho divize pro elektromobilitu. Firma plánuje zrušit až 7 600 pracovních míst a signalizuje, že s oživením poptávky po dílech pro elektrická auta nepočítá ani v dlouhodobém horizontu. Tento krok je vnímán jako jeden z dosud nejjasnějších signálů, že přechod na elektromobilitu je mnohem složitější a bolestivější, než politici a někteří lídři průmyslu předpokládali.
Společnost ZF Friedrichshafen, proslulá především svými špičkovými převodovkami a podvozkovými systémy, v posledních letech masivně investovala do vývoje a výroby komponentů pro elektrická vozidla. Vedení firmy, stejně jako velká část automobilového průmyslu, uvěřilo příslibům automobilek a politickému tlaku na rychlý odklon od spalovacích motorů. Realita trhu v roce 2025 však ukazuje zcela jiný obrázek.
Dominový efekt slabé poptávky
Problém, kterému ZF nyní čelí, je dokonalou ukázkou dominového efektu. Na jeho začátku stojí koncový zákazník, který o elektromobily nejeví takový zájem, jak se předpokládalo. Důvodů je hned několik: vysoké pořizovací ceny, stále nedostatečná dobíjecí infrastruktura, obavy z reálného dojezdu a v neposlední řadě i rostoucí ceny elektřiny, které mažou jednu z hlavních ekonomických výhod.
Automobilky, které se potýkají s plnými sklady neprodaných elektrických vozů a klesajícími objednávkami, na tuto situaci reagují logicky – brzdí výrobu. Omezují směny ve svých továrnách a revidují své ambiciózní plány na plnou elektrifikaci. Tento útlum se následně s plnou silou přelévá na jejich dodavatele. Společnosti jako ZF, které vsadily na boom elektromobility, náhle zjišťují, že poptávka po jejich nových, technologicky vyspělých produktech je zlomková oproti původním prognózám. Výrobní linky, do kterých investovaly miliardy eur, nejsou zdaleka vytížené, a tak přichází nevyhnutelné – redukce nákladů a propouštění.
Nejde jen o dočasný výpadek
Zatímco někteří optimisté by mohli současný stav označit za pouhé „zaškobrtnutí“ na cestě k nevyhnutelné elektrické budoucnosti, vedení ZF to vidí zcela jinak. Jak informoval německý portál Automobilwoche, firma nepovažuje současný nezájem za krátkodobý výkyv. Její interní analýzy a prognózy ukazují, že slabá poptávka po dílech pro elektromobily bude přetrvávat i v následujících letech.
Na základě této prognózy se vedení dohodlo s vlivnou odborovou organizací IG Metall na restrukturalizačním plánu, který má do roku 2027 ušetřit přibližně 500 milionů eur. Jeho nejbolestivější součástí je zrušení 7 600 pracovních míst, přičemž další snižování stavů má pokračovat až do roku 2030. Propouštění navíc není jediným opatřením. Firma využije programů předčasných odchodů do důchodu, zkrátí pracovní týdny a odloží plánované navyšování mezd. Tento drastický krok, zaměřený výhradně na segment elektromobility, je jasným přiznáním, že sázka na rychlý a hladký přechod nevyšla.
Symptom širší krize německého průmyslu
Případ ZF Friedrichshafen není ojedinělým incidentem, ale spíše symptomem hlubší krize, která zasáhla celý německý automobilový průmysl. Tento pilíř německé ekonomiky, který se nechal strhnout politickým tlakem a příliš se upnul na jedinou kartu – bateriovou elektromobilitu –, nyní čelí obrovským problémům. Podle odhadů by v důsledku této transformace a klesající konkurenceschopnosti mohlo v německém autoprůmyslu zaniknout v dohledné době až 100 tisíc pracovních míst.
Je tragikomické sledovat, jak některé lobbistické skupiny a politici i nadále tvrdí, že právě lpění na elektromobilitě je cestou k prosperitě a tvorbě nových pracovních míst. Realita ukazuje pravý opak. Místa ve výrobě spalovacích motorů sice zanikají, ale slibovaný boom v elektrickém segmentu, který by je měl nahradit, se jednoduše nekoná.
Rozhodnutí společnosti ZF je tak tvrdým střetem s realitou a varováním pro celý průmysl. Ukazuje, jak nebezpečné může být ignorování signálů trhu a slepé následování politicky diktovaného trendu. Dogmatické tvrzení, že budoucnost je pouze a jedině elektrická, se ukazuje jako stejně zavádějící, jako byla v minulosti jiná velká prohlášení o věčných časech. Trh a zákazníci mají vlastní hlavu a jejich preference nelze donekonečna ignorovat ani nařídit.