Vrchlabí – Netransparentní odměňování v Krkonošském národním parku (KRNAP) nabírá na obrátkách. Vynořují se totiž nové, znepokojivé otázky! Nejenže KRNAP odmítá zveřejnit konkrétní důvody pro statisícové prémie svého vedení, ale nyní se objevuje i pikantní spekulace. Je čistě náhodné, že KRNAP na svém území kácí stromy pro komerční prodej dřeva, přičemž jeho provize z tohoto byznysu (údajně 15 %) se až podezřele podobá celkové částce vyplacených odměn? A co víc, KRNAP svým zatajováním konkrétních jmen úředníků pobírajících tyto odměny flagrantně pošlapává existující judikaturu českých soudů, která jasně hovoří ve prospěch transparentnosti! Zatímco lesy padají a miliony tečou, veřejnost se stále nesmí dozvědět, za co přesně si manažeři své tučné „zásluhy“ připisují.
Spolek Otevřené Krkonoše z.s. dál bojuje za transparentnost, ale KRNAP se brání zuby nehty. Po odhalení, že jen za roky 2023 a 2024 bylo na odměnách vyplaceno více než 31 milionů korun, se pozornost upírá i na další aktivity parku. Je veřejným tajemstvím, že KRNAP realizuje těžbu dřeva a následně ho prodává. A právě zde se objevuje zajímavá, i když zatím nepodložená spekulace: pokud by provize KRNAPu z prodeje dřeva činila oněch spekulovaných 15 %, výsledná částka by se mohla až zarážejícím způsobem blížit sumě, kterou si vedení a zaměstnanci rozdělili na odměnách.
Lesy mizí, odměny rostou, soudy stranou – KRNAP si dělá, co chce?
Při pohledu na čísla za roky 2023 a 2024 je zřejmé, že trend štědrého odměňování na vrcholu pyramidy KRNAPu neochabuje:
- Ředitel: statisícové odměny (250 000 Kč v r. 2023, 246 000 Kč v r. 2024)
- Náměstci: částky šplhající až k půl milionu korun ročně (např. 455 000 Kč a 460 000 Kč)
- Vedoucí oddělení: někteří s odměnami přesahujícími 480 000 Kč, jeden dokonce 632 000 Kč!
Je možné, že tyto „mimořádné“ odměny jsou nějakým způsobem navázány na „úspěchy“ v hospodaření parku, včetně prodeje dřeva? Pokud ano, veřejnost má právo to vědět! A především má právo vědět, zda je kácení v národním parku motivováno skutečně ochranou přírody, nebo spíše vidinou tučných provizí a následných odměn pro vyvolené. KRNAP se však brání zveřejnění jmen s odkazem na ochranu osobních údajů a vlastní interpretaci „platového testu“, čímž vědomě ignoruje ustálenou judikaturu českých soudů (např. rozsudky Nejvyššího správního soudu, jako sp. zn. 9 As 134/2016 – 29 či 5 As 440/2019 – 74, na které poukazoval i žadatel), která v případech vedoucích pracovníků placených z veřejných peněz dává přednost veřejnému zájmu na transparentnosti.
Mlčení a arogance KRNAPu jen nahrávají spekulacím
Arogantní odmítání Správy KRNAP poskytnout detailní informace o tom, za co konkrétně byly tyto astronomické odměny vyplaceny, a komu konkrétně, jen přiživuje podezření a nejrůznější spekulace. Místo transparentnosti a odpovědnosti vůči daňovým poplatníkům se dočkáme jen útoků na ty, kdo se opováží ptát, a pohrdání soudními rozhodnutími.
Je snad náplní práce managementu národního parku generovat zisk z prodeje dřeva, aby si pak mohli rozdělit vyšší prémie? A proč se KRNAP tak úzkostlivě brání veřejné kontrole těchto finančních toků a odměn, pokud je vše křišťálově čisté a v souladu se zákonem i soudní praxí?
Veřejnost žádá odpovědi a respekt k právnímu státu!
Argumentace KRNAPu o tom, že spolek Otevřené Krkonoše „nehájí veřejný zájem“, působí ve světle těchto možných souvislostí a zjevného nerespektování soudních precedentů ještě pokrytečtěji. Veřejný zájem na kontrole hospodaření národního parku, včetně jeho komerčních aktivit a následného odměňování, je naprosto zásadní!
Dokud KRNAP nezačne jednat transparentně, neobjasní, odkud se berou prostředky na štědré odměny, za jaké konkrétní zásluhy jsou vypláceny a komu, a nepřestane ignorovat platnou judikaturu, budou nepříjemné otázky a spekulace sílit. Je nejvyšší čas, aby Ministerstvo životního prostředí zasáhlo a donutilo vedení parku k otevřenosti a respektování principů právního státu. Krkonoše nejsou soukromým podnikem několika manažerů, ale národním pokladem, o který se má pečovat s maximální odpovědností a transparentností!